CinemaLion

2016. március 22. 20:58 - Tomlion

Véleményem és emlékeim a MARVEL Univerzumról

Lehet szeretni, lehet utálni vagy csak egyszerűen elleni velük, de az tény, hogy a 2008-ban elkezdett Marvel képregényfilm áradatat egy mérföldkőnek számít a filmipar számára, mert olyat kísérelt meg, amit korábban senki vagy csak nagyon kevesek mertek elkezdeni és azt is csak nagyon kicsi méretekben! Azért, mert a Marvel volt az első olyan stúdió, ami a filmjeit és a szereplőit sikeresen egy nagy Mozi-Univerzumba rakta, ami egy páratlan teljesítmény és mind a mai napig a Marvel sajátja!

from-iron-man-to-guardians-ranking-marvel-phase-movies-from-worst-to-the-best-what-is-354435.jpg

Az egész univerzum építés a 2008-as váratlan meglepetés filmmel a Vasemberrel kezdődött, ami azért volt különleges, mert a korábbi komolyan vehetetlen és silány minőségű Marvel filmekkel szemben (kivétel persze az X-men és a Pókember filmek) a Vasember olyat alkalmazott, ami korábban a Batman: Kezdődik-ben is nagyszerűen bevált: Komolyan tony_captured.pnggondolta az alapanyagot. Igaz, hogy nem mert annyira sötét és realisztikus maradni, mint a denevér film, mert elsősorban a könnyed szórakoztatást vette alapul, de pár nappal ezelőtt hosszú évek után újra megnéztem a filmet és meglepett, hogy a film első kb. 30-35 perce mennyire sötét hangulatú volt a korábbi Marvel filmekhez képest. Ezekhez hozzá párosult még egy mai szemmel is nagyszerű látvány világ, nagyon jó történet, meg színészek, és egy olyan dolog, ami az akkori mozinézőket teljesen meglepett... A stáblistás utáni jelenet, ahol nem más jelent meg, mint Samuel L. Jackson Nicky Fury-ként, aki elmondta Stark-nak, hogy nem Ő az egyetlen szuperhős, csak egy nagyobb Univerzum részese lett és nem másról akar vele beszélni, mint a Bosszúállókról.

Manapság az emberek azt gondolják, hogy akkoriban az emberek tudták, hogy innentől jönnek csak az izgalmas dolgok, de az igazság az, hogy: Nem! Azért nem gondoltunk ilyesmikre, mert a korábbi Marvel filmekben is voltak stáblistás utáni jelenetek, amik vagy viccesek voltak vagy érdekesek, de nem jelentettek igazán semmit.
vlcsnap-2012-04-24-21h26m03s185.pngEmlékszem. hogy abban az időben én is azt gondoltam, hogy mekkora királyság lenne, hogy Vasember találkozhatna a többi Bosszúállókkal, de úgy voltunk vele, hogy ez soha nem fog megtörténni, csak a rajzfilmekben. Azonban minden megváltozott, amikor a jó fejjel is csak erős közepes Vasember 2 stáblista utáni jeleneténél megláttuk Thor kalapácsát, és mint tudjuk egy évvel később meg is jelent az üdítően szórakoztató Thor film is. Ekkor kezdtünk csak el gondolkodni azon, hogy egy élőszereplős Bosszúállók tényleg megvalósulhat! Pár hónappal később pedig az Amerika kapitány: Az első bosszúálló, ami valamilyen érthetetlen oknál fogva rengeteg lehúzó kritikákat kapott, szerintem részben azért mert propaganda filmnek tekintették, részben azért mert ez egy újabb "Amerika a legjobb" filmnek tekintették, ami nem tiszteli a történelmi háttereket. Furcsa mód számomra akkoriban a Vasember után ez volt a kedvenc Marvel filmem (oh, azok a régi szép idők), de az tény, hogy ami a stáblista után várt minket a nézőtéren MINDENKIT ledöbbentett...

Ezek olyan képsorok voltak, amire soha az életünkben nem számítottunk és tudtuk, hogy ez lesz minden idők legkirályabb popcorn mozija!!

A Bosszúállók egyik legnagyobb erőssége a jó sztori, a technikai megvalósítás és színészeken kívül kétségtelenül az volt, hogy a legfontosabb karaktereket nem ebben a filmben kellett memarvel-movies-inline.jpggismernünk, mert a múltjukat, a személyiségeiket és a motivációikat már ismertük, az önálló filmjeinek köszönhetően. Így nem kellett a filmnek az értékes játékidőt a karakterek megismerésére elpazarolnia, hanem rögtön belevághattak a közepébe, így olyan mozi élményben lehetett részünk, amit maga a Marvel sem tudott idáig megismételni! Természetesen nem volt hibátlan a film 1-2 megmagyarázatlan dolog miatt és azért, mert a Fekete özvegy és Sólyomszem kisebb mellékszerepek kivételével (Vasember 2, Thor) nem kaptak önálló filmeket és ez akkoriban engemet nagyon zavart, hogy ezt a két karaktert nem ismertem, mégis elvárták a készítők, hogy ugyan-úgy izguljak ezekért az egyébként érdekes karaktereknek, mintha már korábbról ismerném őket! 

A Bosszúállók mind kritikailag, mind bevétel szempontjából elképesztően sikeres lett, és mint kiderült a Bosszúállókkal fejezte be a Marvel az első fázisát! Ekkor derült ki, hogy a siker széria további filmekkel fog gyarapodni. Éppen ezért hatalmas elvárásokkal várta mindenki a 2013-as évben megjelenő Vasember 3-at és a Thor 2-t, és mint azt mindannyian tudjuk sajnos mind a két film a közelébe sem került a Bosszúállók minőségének és sikerének. Nem voltak annyira rossz filmek, csak sajnos emlékezetesek sem. A Vasember 3 sokak szemében egy csalódás volt, főleg a marketing miatt, mert a Trailer-ek alapján mindenki a legsötétebb hangulatú Vasember filmre számított az első rész óta, ehhez képest inkább csak egy szimplán nagyon szórakoztató, de felejtős film volt. A Thor 2-t konkrétan a mozis megtekintése óta nem láttam egyszer sem, mert számomra az egyik leggyengébb Marvel film a Vasember 2 óta, hiába volt benne egy nagyszerű Loki!

iron-man-3-and-thor-dark-world-posters.jpg

Ekkor jött el számomra az a pillanat, amikor kezdtem elpártolódni a Marvel filmektől és kijelentettem, hogy a Bosszúállók volt a csúcs, annak a sikerét nem lehet megismételni. Valamikor ebben az időszakban 2013-ban kezdtek el megjelenni azok a fanatikus Marvel rajongók is, akik feltétel nélkül szeretik az összes Marvel Mozi-Univerzummal kapcsolatos filmeket (például Vasember 2 korábban 6.7 ponton állat az IMDB-n, mostanra pedig 7 pontra tornázta fel magát, mert a fanatikusok felpontozták). Én soha nem tartoztam ebbe a kategóriába, nem is fogom soha megérteni őket. A Vasembert tényleg szerettem, a második részt kevésbé, a Hihetetlen Hulk-ot mind a mai napig nem néztem meg, a Thor számomra tényleg csak egy üdítő kis film volt, Amerika kapitánnyal is el voltam, a Bosszúállókat pedig imádtam, de soha nem szerettem feltétel nélkül ezeket a filmeket. 2014-ben azonban számomra jött a megváltás, az a Marvel film, ami vissza zökkentett ebbe az univerzumba, mert bebizonyította, hogy még mindig van ebben az szériában annyi kraft, hogy a Bosszúállóknál is jobb filmet hozzanak össze. Ez pedig nem volt más, mint számomra a 2014-es év egyik legnagyobb meglepetése: Amerika kapitány: A tél katonája!

amerika_kapitany_tel_katonaja_poszter.jpg

A Vasember 3 és a Thor 2 után senki, főleg Én nem vártam semmit ettől a filmtől, eredetileg már nem is akartam megnézni moziban. Azonban érdekes módon sorra jelentek meg róla a jobbnál jobb pozitív kritikák, ami felkeltette az érdeklődésemet, ezért nehezen ugyan, de megnéztem. Kimondom kerek perec, a Tél katonája a kedvenc Marvel filmem. A korábbi filmek mind rajzfilmbe illő akciójelenetekkel voltak tele, ahol az ellenfelek idegen bolygókról származó űrlények voltak. Azonban számomra mindig is ott motoszkált a fejemben, hogy ha a valóságban tényleg léwintersoldier5.jpgteznének a Bosszúállók hogyan néznének ki az átlag küldetéseik. A SHILED ügynökei sorozat egy jó kis betekintést engedett számunkra ebbe a világba, de sajnos kezdetben nem hozta a várt sikert és minőséget. Azonban jött az Amerika kapitány 2 és két vállra fektetett, mert itt a sztori nem űrlényekről szólt, hanem összeesküvésekkel, árulásokkal és izgalmakkal teli Bourne stílusú Paranoia/Akció/Thriller volt a legjobbik fajtából. Nem árulok el egy nagy titkot, hogy a Bourne Trilógia az egyik kedvenc akciófilm szériám a kiszámíthatatlan és fordulatokkal teli izgalmas története miatt (sorozat téren pedig a 24), éppen ezért volt számomra hatalmas a meglepetés, hogy ez a film is ezt a stílust követte. Ilyen filmek terén már nagyon edzettnek számítok, könnyen áttudom látni a gyengébb forgatókönyvvel rendelkező hasonló stílusú filmeket. Azonban itt mivel egyáltalán nem számítottam egy ilyen filmre nem figyeltem minden jelenetre és párbeszédre a kezdetektől fogva olyan részletességgel, mint egy Bourne filmben szoktam, ezért kiszámíthatatlan volt számomra a sztori. Ezen felül az akciók Marvel mércéhez képest végig a realitás talaján maradtak, csodásan megkoreografált bunyók (liftes bunyó) és akciók közepette (autópályás szekvencia). 

A Tél katonájának köszönhetően visszazökkentem az Univerzumba, megnéztem a Galaxis őrzői-t is, amivel csak egy komoly gondom volt, az pedig ismét a marketing volt. Ezt a filmet végig úgy akarták beállítani, hogy ez lesz az a Marvel film, ami letaszítja a Bosszúállókat a képzeletbeli trónról, mint a legjobb és legsikeresebb Marvel film. Ez enyhén szólva is egy undorító marketing volt, hála az égnek ennek ellenére tényleg nem lett rossz film, de az én szememben nem lett jobb a Bosszúállóknál. A filmmel kapcsolatban pontosan az-az egyetlen egy negatívumom volt, ami a Bosszúállóknál nem állt fenn. Mégpedig az, hogy az új karaktereket csak nagyon rövid idő alatt ismerhettük meg, éppen ezért nem nagyon volt idő a sztori kibontására, kapkodott egy kicsit. Ennek ellenére egy nagyon szórakoztató, bombasztikus látvánnyal és akciókkal rendelkező filmecske volt, de nem a kedvencem.

guardians_of_the_galaxy_wallpaper_1920x1080_by_sachso74-d7ng2pv.jpg

2015-ben Bosszúállók 2-nek hatalmas elvárásoknak kellett megfelelnie. Nem csak méltónak kellett lennie az eredeti Bosszúállók-nak, de sikeresen folytatnia kellett azt a történet szálat is, amit az Amerika kapitány 2 megkezdett. És tényleg, valamilyen szinten ez sikerült is. Az új és bevállt karaktereknek, a magabiztosabb színészeknek, a jó forgatókönyvnek és végre egy egyedi gonosznak köszönhetően, aki nem egy űrlény volt, vagy egy rossz fiú öltönyben, hanem egy olyan robot, amit Tony Stark készített azért, hogy helyettesítse a Bosszúállókat. Objektíve nézve szinte minden tekintetben jobbnak mondható az elődjénél, mégis kevesebbnek érződik. Az egyik ok az, hogy elmaradt az első részből ismert WOW faktor, mert koravengers-age-of-ultron-trailer-2-screengrab-17.jpgábban nem láthatunk olyat, mint az első részben. A másik, hogy annyi mindent akartak belepakolni a filmbe, hogy itt sem marad idő arra, hogy minden karaktert és cselekményt kibontsanak, ezért ez a majdnem két és félórás játékidő legalább egy 45-60 perccel (!) rövidebbnek érződik, mint kéne lennie! Még mindig egy eszméletlenül szórakoztató film volt, csak sajnos egy átvezető filmnek érződött végig a hamarosan megjelenő Polgárháború-hoz.

A film egyik legviccesebb jelenete! XD

Most viszont elérkeztem az éppen aktuális Marvez filmhez, ami az Univerzum tajga, a Hangyához... Hát srácok, ez a film élő példája annak, hogy én nem vagyok egy fanatikus Marvel rajongó, mert sajnos ez nekem egyáltalán nem tetszett. Nem csak azért, mert pofátlanul lenyúlja egytől-egyig az első Vasember filmnek az alap sztoriját, és unszimpatikusak voltak a karakterek, de számomra 1-2 jelenetet és a finálét leszámítva egyáltalán nem volt vicces. Lehet, hogy tényleg velem volt a baj, rossz hangulatomban néztem meg, de számomra a Hangya karaktere és mint maga a hős egyszerűen nem működik önálló főszereplőként, inkább csak mellékszereplőként. Szerintem a Polgárháborúban majd jobban kilehet használni mellékszereplőként a hőst, de az biztos, hogy ezt a filmet a Thor 2-vel és a Vasember 2-vel együtt nem akarom többet megnézni. Ez a film szerintem tényleg csak nagyrészt az igazi Marvel rajongóknak készült, mert rajtam kívül még egy pár ismerősömnek és barátomnak sem tetszett a film, és Ők sem fanatikus rajongók. Lehet, hogy csak rosszul vagyunk bekötve, nem tudom.

hangya.jpg

Tény és való, hogy a Marvel Filmes Mozi-Univerzum egyre megalománabb méreteket kezd ölteni, elég csak az Amerika Kapitány 3 stáblistáját végignézni, de az biztos, hogy én is eszméletlenül várom és szintén moziban nézős lesz. A Marvel olyat hozott össze, amit korábban leginkább csak rajzfilmekben lehetett csak összehozni, hogy emberek és események egy Univerzumban zajlanak le. Lehet szeretni és utáni ezeket a filmeket. Mint én, el is lehet velük az ember, de az tény, hogy ilyet korábban élő szereplőkkel még soha nem láthatott az ember és látszik, hogy a többi stúdió is csak próbálkozik univerzum építéssel, főleg a DC több, de inkább kevesebb sikerrel.

111captain-america.jpg

Mi várható a későbbiekben? Szerintem most abban a generációban vagyunk, mint például maxresdefault_3.jpga 60-as években, ahol a Western filmek voltak a népszerűek és egyszer csak eltűntek a föld színéről, mert az emberek már nem voltak rájuk kíváncsiak. Mind a mai napig próbálják feléleszteni azt a letűnt korszakot, mind hiába. Szerintem előbb-utóbb a mostani képregényfilmek is erre a sorsra fognak jutni. Klasszikusok lesznek ez kétségtelen, de nem akar majd senki sem új adaptációt látni. Ez egyáltalán nem elképzelhetetlen, mert a 90-es években is majdnem sikerült Joel Schumacher-nek a Batman és Robin-nal megölnie a képregényfilm műfajt, de az olyan filmeknek, mint az X-men, az első Pókember és a Batman: Kezdődik új lendületet adtak ennek a műfajnak. Előbb-utóbb minden véget fog érni, és ez szerintem eléggé hamar, valamikor a Bosszúállók 3 után fog befejeződni, amikor a klasszikus Bosszúálló karaktereket az új generációk fogják felváltani (ami valamilyen szinten már meg is történt) olyan karakterekkel, ami a képregény rajongók kivételével az átlag nézőket már nem nagyon fogják érdekelni és egy nap vége lesz. Ezek a filmek biztosan klasszikusok lesznek, de új filmre nem biztos, hogy a nagy közönség ismételten kíváncsi lesz!

Ez mind természetesen csak az Én spekulációm, nem tudom mit hoz a jövő, ez csak egy olyan jövőkép kép, amit elképzeltem a műfaj számára. Lehet azok, akik évek talán 5-10 év múlva fogják olvasni az írásomat lehet, hogy jót fognak mosolyogni azon, hogy mennyire tévedtem és már várják a Bosszúállók 5-6. vagy 15. epizódját! ;)

Köszönöm, hogy végig olvastátok a kicsit hosszúra nyújtott visszaemlékezős írásomat.
4db5eb9588fcd.jpg

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tomlion.blog.hu/api/trackback/id/tr208515342

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

JackieBlack 2016.03.24. 11:35:37

Teljesen egyetértek azzal, hogy egyre megalománabb méreteket kezd ölteni a Marvel Univerzum, de ha belegondolunk, hogy a DC-nek mennyi gondja van az univerzum építéssel láthatjuk, hogy ezen a téren még mindig a Marvel a király!

Baranyai Gergely · https://www.youtube.com/channel/UCxz-haAjOeeba6BA25R4FfA 2017.01.27. 20:39:38

Szerintem az első Bosszúállók volt az egyetlen kimagasló film. Hatásos volt hogy nem egy szuperhőst kapunk hanem hatot. Az az egy film nem lenne, szerintem a rajongók 70%-a nem lenne rajongója ennek az "univerzumnak", köztük én is.

Tomlion · http://tomlion.blog.hu/ 2017.01.28. 06:03:03

@Baranyai Gergely: Én is, ahogyan fent írtam, a Bosszúállók után majdnem végeztem ezekkel a filmekkel, de a Tél katonája vissza hozott és azóta csak a Hangya volt számomra az egyedüli gyenge film, ami egy nem rossz teljesítmény. Nem olyan rossz a helyzet, mint a DC univerzum esetében, ahol minden karaktert egy filmben (BvS) akarnak bemutatni és felvezetni a következő filmet, holott mindenki csak a két ikonikus hősnek az ütközetét akarta látni.
CinemaLion
süti beállítások módosítása