CinemaLion

2016. március 15. 19:29 - Tomlion

Die Hard 4.0 (2007) - Kritika

A Die Hard széria az egyik legjobb és legszínvonalasabb akciófilm széria... volt 2013-ig! Még nem készültem fel arra, hogy beszéljek arról a filmről, viszont helyette inkább a sokak által nagyon szidott 4. epizódról szeretnék beszélni, ami én személy szerint nagyon szeretek. Ez itt a Legdrágább az életed! (De rossz a magyar cím!)

_5363e5e6c00ca.jpg

Mielőtt belevágnék a közepébe szeretnék egy pár mondatot mondani a korábbi filmekről! A Die Hard (Drágán add az életed) egy 1988-ban készült azonnal kultikussá vált akciófilm, ami nem mellesleg a világ egyik legjobb akciófilmje! Sajnos én nagyon későn, valamikor 2011-ben láttam életemben először a filmet... És akkorát ütött, hogy azóta is tátva marad a szám, akárhányszor megnézem. Abban az időben kezdtem el intenzívebben filmeket nézegetni és nagyon sok közepes minőségű egyszer nézős, modern, unalmas akciófilmeket nézegettem. Utána olvastam néhány helyen, hogy ez egyike minden idők legjobb filmjeinek, de mivel 80-as évekbeli filmről volt szó nehezen vettem rá magamat, hogy megnézzem. Végül megnéztem és ezt most az akkori énem mondja: "Ennél brutálisabb, véresebb és izgalmasabb filmet még ÉLETEMBEN nem láttam!" A film végére szó szerint remegtem, annyira izgalmas volt. Innentől kezdődött el az intenzív 70-es, 80-as, 90-es évekbeli akciófilmek nézése. Természetesen rögtön megnéztem a 2. rész is (Még drágább az életed), és az is nagyon tetszett, bár itt azért érződik az, ami a mai folytatások többségére is igaz, hogy nagyon hajaz az első részre, de azzal, hogy egy kicsit nagyobb lett a tét (reptér) és, hogy John sokszor tehetetlen volt emberibbé tette a filmet. Utána pedig jött a 3. rész (Az élet mindig drága), ami ismét földbe döngölt a monumentális sztori, a zseniális meg vicces forgatókönyv és természetesen Samuel L. Jackson miatt! Sokak szerint a legjobb Die Hard film, és megértem, hogy miért, bár én a fináléval soha nem voltam 100%-ig megelégedve, de az biztos, hogy egyike a kedvenc akciófilmjeimnek. Ezek után féltem egy kicsit, hogy vajon mi vár engemet a 4. résznél? Talán jó lesz? Talán bukta lesz? Talán élvezhetetlen lesz? Nos az én szememben nagyon jó lett!

diehard-04.jpg

John McClane (Bruce Willis) egy régi felhúzós óra a mai digitális világban. Azonban amikor egy zseniális hacker megtámadja az Amerikai Egyesült Államok számítógépes rendszerét az egész ország az összeomlás szélére jut. Ehhez viszont segítségre van szüksége, mégpedig Matt Farrel-re (Justin Long), aki szintén egy profi hacker, akinek egy kis részben köze volt a hacker támadáshoz éppen ezért, hogy tisztára mossa a nevét segít McClane-nek. A legjobb része a filmnek egyértelműen az, hogy a történet haladt a korral és John-nak egy aktuális problémával kell megbírkóznia. 

Előtte viszont beszéljünk arról, ami rengeteg embert felháborított, amikor megjelent a film. Mégpedig arról, hogy ez egy PG-13-as film. Az eredeti trilógia igazi vérben tocsogós, mocskos és vicces nyelvezettel és eszméletlen akciókkal rendelkező R besorolású akciófilmek voltak. Azonban, mivel a film 110 millió dolláros költségvetéssel rendelkezett nem kockáztathatták meg azt, hogy a film bukás legyen, ezért, hogy a lehető legtöbb nézőt nyerjék meg maguknak kivették a sok vért és a csúnya beszédet, hogy családbarátibb legyen. Kárpótlásul viszont a film kapott egy nagyon jó forgatókönyvet és eszméletlen akciókat. Természetesen az igazi Hardcore rajongók számára ez egy szentségtörés, nem is tudom objektíven meggyőzni őket, de számomra nem okozott túl nagy gondot, mert szerencsére a cselekmény tényleg leköti az ember figyelmét.

trailer_17.jpg

Akciók közül kiemelném az első nagyobb volumenűt, a rendőrautó helikopteres üldözést! Nos ez a szekvencia nagyon pofásra sikeredett, ahogy a rossz fiú úgy irányítja McClane-t, ahogyan akarja, miközben egy helikopter üldözi és minden eszközt bevet, hogy lerázza. Ahogyan pedig végül sikerül elintéznie a helikopert egyike a legjobb Die Hard pillanatoknak. Imádom! A bunyók szintén nagyon jól sikerültek, ahol John-nak egy átlag rendőrnek fel kell vennie a versenyt a mai profi bérgyilkosokkal. Ezek közül az erőműben zaljó bunyó és a liftes jelenet a legemlékezetesebbek.

Negatívumok közé sorolnám a kicsit vérszegény fő gonoszt, Thomas Gabriel-t (Timothy Olyphant). Be kell vallani, hogy az első és a harmadik film rossz fiúihoz képest Ő eléggé egysíkú volt és maga a színész sem adott a karakterének semmi pluszt. Azonban ha belegondolunk, hogy a 2. rész gonosza sem volt annyira emlékezetes, a neve sem jut hirtelen az eszembe, akkor ezt el is tudom nézni, mert a motivációit legalább konkrétan megismerjük. A másik szempont pedig Matt Farrel, aki sok rajongó számára egy hatalmas csalódás volt Samuel L. Jackson után. És igen be kell vallanom, a film első felében én sem voltam oda a srácért, de a sztori előrehaladtával mégis sikerült megkedvelnem, de az tény, hogy nem igazán köthető hozzá emlékezetes jelenet.

die-hard-4-0-thomas-gabriel.png

A film vége, az utolsó nagy akció viszont egy eléggé érdekes téma, mert nagyon sok helyen olvastam, hogy itt már túlzásokba estek a készítők, hogy John mégis hogy képes felvennie a versenyt egy vadászgéppel meg, hogy ezt a való életben nem élhette volna túl, meg túl sok benne a CGI... Szerintem ezek csak kifogások, mert ha belegondolunk az összes Die Hard filmben volt nem egy jelenet, amit John a való életben nem élt volna túl. Az első filmben a szellőzős zuhanás, meg az ugrást a toronyból, a második filmben a menekülést a gránátokkal teli pilótafülkéből, ahol a gránátok a 3-4 másodperc helyett 15-20 másodperccel később robbantak egy olyan gépben, ahol a valóságban nincsen katapult ülés és ahol a repülés egy az akkori időkhöz képest is csúnyácska blue screen háttér előtt lett felvéve, a harmadik filmben pedig a drótról lemászást és zuhanást a teherhajóra. Ezeket a valóságban egy átlag ember biztosan nem élte volna túl, mégis mindenki ezen a jeleneten háborodik fel leginkább? Nem értem őket, szerintem ez egy nagyon emlékezetes szekvencia volt.

12.png

Összefoglalva elmondhatom, hogy az eredeti Die Hard Trilógia a 4. résszel egy méltó lezárást kapott, ami az én szememben egyáltalán nem gyalázta meg nem csak az alapanyagot, hanem magát John McClane-t sem. Izgalmas és pörgős történetvezetés, átlagos, de mégis egész jó karakterek, nagyon jó forgatókönyv és látványos akciók. Természetesen elfogadom azoknak az embereknek a véleményét is, akik nem szeretik ezt a filmet, de az szerintem kétségtelen, hogy ez a film még mindig sokkal közelebb áll egy Die Hard filmhez, mint az 5. rész... Ez a film számomra egy szinten helyezkedik el a 2. résszel, mert mind a két film csak az eredeti film koppintott változata (a 2. film az elsőt másolta, a 4. pedig a 3-at), de ha a végeredmény még mindig jó ez egyáltalán nem zavar. Jótól lopni nem bűn, ha a végeredmény is az!

10/8 - 84%

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://tomlion.blog.hu/api/trackback/id/tr808480140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
CinemaLion
süti beállítások módosítása