CinemaLion

2017. szeptember 10. 12:41 - Tomlion

Alien: Covenant - Spoileres Kritika (2017)

 Avagy, a vélemények "csatája"!

Sziasztok! Ebben a picikét rendhagyó bejegyzésben egy különleges kritikát olvashattok. Filmrajongó haverom Katakonba Ferenc, akivel közösen csináltam az Indiana Jones 4. bemutatót, a héten jelentkezett az Alien: Covenant kritikájával. Az engedéjével pedig a bejegyzésben olvashatjok párhuzamosan az Ő véleményét a filmről, majd kiegészítem az én gondolataimmal, hogy egyetértek-e velük vagy sem. Elöljáróban annyit, hogy nekem egyáltalán nem tetszett a film és néha már a Terminátor Genisys jutott róla az eszembe, akkora egy mellényúlás volt a film. A Spoileres kritika előtt érdemes elolvasni az Ő teljes, Spoiler mentes kritikáját, amit ITT eltudtok olvasni. 

Képtalálat a következőre: „alien covenant”

A történt 10 évvel a Prometheus rejtélyes eltűnése után játszódik. Főszereplőink kolonizáló küldetéstudattal hasítják az űr végtelen szavannáját űrhajójukon, a Covenant-on. Több éves hibernációjukat hirtelen megszakítja egy nem várt űrbéli esemény, ami következményként vonzza magával a hajó megjavításának feladatát. A szerelési munkálatok közben a legénység egyik tagjának szkafandere rejtélyes eredetű és tartalmú üzenetet fog, amit – mit ad Isten - az egyik közeli, életre alkalmas bolygóról sugároz valaki vagy valami. A hajó parancsnoka úgy dönt, hogy azonnali hatállyal félbeszakítja a küldetést, és egy csapattal leugrik a pinyóba megnézni, hogy mi zötyög a kakukkosórában.

A történet már itt a legelején elveszített engemet. Kezdjük ott, hogy rögtön belekezdünk a semmi közepébe, nem ismerünk senkit a legénység közül, és amikor James Franco 20 másodperc szerepelés után, ami csak annyiból állt, hogy aludt, majd élve elégett. Azzal szerintem semmi gond nincsen, ha rögtön egy akcióval kezdünk egy filmet, de akkor legyen funkciója annak az akció jelenetnek. Egy jó kezdő akció jelenetben sikerül megismernünk a film későbbi szereplőit, ami sokkal szórakoztatóbb és elegánsabb megoldás, mint ha egy ugyan olyan hosszú párbeszéd formájában ismernénk meg a szereplőket. A legnagyobb poén pedig az, hogy Franco halála a feleségére, Daniel-re () is hatással volt, aki a film későbbi részében ez miatt a baleset miatt cselekszik úgy, ahogy. Viszont, mivel nem töltöttünk el egy bizonyos időszakott ezekkel a karakterekkel Franco halála úgy érint minket, hogy egy ember elveszítette a szerelmét, érezz együtt vele!

Képtalálat a következőre: „alien covenant”

A legrosszabb dolog ebben az egészben az-az, hogy az interneten található egy törölt jelenet, ahol konkrétan az egész csapattal eltöltünk egy kis időt, hogy megismerjünk őket, aminek köszönhetően együt tudtunk volna érezni értük. MI A FRANCNAK lett ez a jelenet kivágva? Az első Alien film az élő példája annak, hogy ha eltöltünk a szereplőkkel egy bizonyos időtartamot (az Alien esetében 1 órát!), akkor sokkolóan fog érinteni minket az, ha egy kedvelt karakter elveszíti az életét. A Covenant pedig csak 2 órás. Nem lehet azt mondani, hogy a szereplők megismerését azért vágták ki, mert akkor túl hosszú lett volna a film, mert szerintem 15-20 percet a játékidő még könnyedén eltudott volna viselni, főleg a sztori későbbi részeire nézve. Azt tudtátok, hogy van egy homoszexuális pár a fedélzeten? Nem?! Nos, megnyugtatlak titeket, Én sem, csak a kimaradt jelenetekből tudtam meg ezt az információt! Mi a franc?!

A történet első fele erősen hajaz az első Alien film alapfelállására, középtájon Prometheus folytatásként viselkedik, majd végül ismét Nyolcadik Utasként fejezi be 2 órás pályafutását. A „mindenből egy kicsit” gondolkozás az egész filmet átitatja, azonban ez az elképzelés sosem vezet jóra. A történet alap-eszmeisége nekem, személy szerint nagyon tetszik. A Prometheus-ban megpedzegetett fajunk eredettörténete, az emberiség teremtése elképesztően grandiózus téma, amit ezernyi módon lehetne ide-oda csavarni. A Covenant sajnos még annyira sem mélyül el az ehhez kapcsolódó gondolatokban, mint a Prometheus, viszont ennek tudatában is rendelkezik jó pár pozitívummal. Kezdjük ezekkel.

A látvány. Nem hangzik nagy kunsztnak látványos filmet csinálni manapság, ugyanakkor Scott teljesen más irányból aknázza ki a speciális effektek előnyeit. A Covenant űrhajó fenségesen néz ki. Szemtanúi lehetünk, hogy Scott nem zöld háttérbe bugyolálva akarja színészeit mozgatni, és ez egy nagyon pozitív dolog. A felépített és íncsiklandóan futurisztikusra megalkotott belső dizájn CGI-jal vegyítve az elsőtől az utolsó percig képes elhitetni velünk, hogy a jövőben járunk egy telepesekkel megpakolt, kolonizáló űrhajón.

Képtalálat a következőre: „alien covenant planet”

Nem tudom, szerintem a látvány semmi újjal nem kecsegtetett. A Prometheus kékes látványvilágát a Covenant felváltotta a mai látvány filmek 80%-át jellemző szürkés-sötét szürkés látványvilág, ami miatt számomra elmaradt a WOW faktor, ami a Prometheus-ban még megvolt. A CGI pedig túl lett tólva. Kapcsolódó képA Xenomorph-ok teljes egészében számítógépes trükkökkel lettek megalkotva. Amikor kibújik egy ilyen szörny az ember mellkasából annyira természetellenesnek néz ki, hogy egy pillanatra azt hittem, hogy egy videójáték klippet nézek. A vér effektek nagyon gyengék lettek, nem csak akkor, amikor kibújnak az emberből, hanem akkor is, amikor a vér a lényen van. A trancsírok pedig egy "ZS" kategóriás slasher filmre emlékeztettek, ahol a készítőknek nem volt elég pénzük, hogy bábokat és maszk munkát használjanak, ezért kétségbeesésükben gyorsan számítógéppel hamis vért raktak minden hova, hogy ne vehessük észre, hogy valójában semmi sem volt rajtunk.

A para faktor sajnos csak egyszer villan meg igazán, de az az egy, magányos rész méltán idézi fel a nagy előd által lefektetett borzongást. Az első Alien hybrid „világra jövetelének” jelenete annyira hatásosra sikerült, hogy a feszültséget még fakanállal is flottul vágni lehetne. Szépen, apró foltokban van adagolva a suspense. A kellő finomsággal felvezetett, semmiségnek tűnő vis maior helyzet pillanatokon belül vedlik át totális káosszá. A karaktereken másodpercek leforgása alatt mutatkoznak a kétségbeesés és félelem jelei. Kifejezetten tetszett, hogy a „szülést levezető” két szereplő elszeparálva a többiektől szembesül a borzalommal, így sokkal gyorsabban eluralkodik rajtuk a pánik. A pánik kapkodást idéz elő, a kapkodás meggondolatlan cselekedetekhez vezet, ami végül katasztrófába torkollik. Kiabálnak, sikítanak, szitkozódnak, sírnak, szóval, körülbelül úgy reagálnak a történésekre, ahogy az ildomos lenne egy ilyen kéretlen találkozáskor.

Őszintén megmondom, nem tudom, hogy melyik jelenetre gondoltál, mert Én az egész játékidő alatt semmilyen feszültséget nem éreztem. Ha az első "szülés" jelenetre gondolsz számomra azért nem működött, mert 1. azt a jelenetet agyon reklámozták az előzetesek, 2. túl nyújtották a jelenetet, 3. idióták voltak a karakterek. Most komolyan, abban a jelenetben, amikor a csávóból kibújt lény megtámadja a sötét bőrű nőt a másik nő a segítségére szalad és annak ellenére, hogy az ajtón keresztül látta, hogy az a valami elevenen felfalja a társát kinyitja az ajtót és megcsúszik a padlón lévő véren és véletlenül elsütötte a fegyvert, aminek következtében a lény észrevette, majd a csaj kiment az ajtón, és ahelyett, hogy a puskáját az ablakhoz rakta volna, hogy az üvegen keresztül kinyírja a lényt inkább elmenekült a raktérre, ahol valamilyen robbanékony tartájak voltak, amiket a csaj véletlenül eltalált és felrobbantotta az egész hajót!!! Te... JÓ... ÉG!!!

Képtalálat a következőre: „alien covenant birth”

Ezzen a kb. 5 perces jeleneten többet röhögtem, mint az Alien 4-nek a befejezésén. Annyira átment paródiába ez a jelenet. Az első Alien-ben is félt a legénység az ismeretlentől, mégis senki nem csinált ekkora bődületes hülyeségeket, csak a film elején, de ott pont Ripley volt az egyetlen személy, aki kézben akarta tartani a szituációt, de a kapitány ezt nem hagyta!

„Ugye, hogy milyen véres és brutális? Nem spóroltam semmit!” Mondotta a legelső célközönségnek tartott tesztvetítés után Ridley Scott, majd elégedett mosollyal távozott az óvoda főbejáratán. Valóban. Rohadtul véres a Covenant, és majdnem minden halál premier plánban történik. A lehető legkevésbé kifinomult és előnyös helyekről másznak elő az Alien csemeték, amik nagyjából megszületésük pillanatától számított 3. másodpercben már fullba nyomják a gyilkológépet. Egy deka finomkodás sincs, és a brutális kivégzések mellett, más módszerek is latba vetődnek, hogy elvegyék pár órára az ember étvágyát. A 4. részhez hasonló groteszk, deformált kísérleti egyedek felsorakozva tárulnak elénk a lehető legundorítóbb módokon. Kifeszített testek, felnyitott mellkasok, megcsonkított tetemek, folyadékban úszkáló rém-magzatok, póznára felszúrt a jó ég tudja micsodák másképpen hozzák rá az emberre a frászt.

Emlékeztek még, hogy az első 3 Alien filmben el kellett telnie néhány órának, hogy az ember testében kifejlődhessen egy Xenomorph csemete, majd ismét el kellett telnie néhány órának, hogy teljesen kifejlődjön? Nos ezt itt teljesen elfelejthetjük. Itt pontosan olyan gyorsasággal születnek meg a Xenomorph-ok és fejlődnek ki teljesen, mint az Alien vs Predator-ban... Néhány perc alatt! Pedig állítólag néhány évtized (vagy 1 évszázad) múlva elérjük azt az időpontot, amikor az első Alien film játszódik. E két széria között pedig a Xenomorph visszafele fejlődnek? Most néhány perc kell a teljes kifejlődésre, de később órákra van szükség?

Kapcsolódó kép

A premier plánban történő halálok pedig mi célt szolgáltak? Azért, mert a Xenomorph rajongók véres jeleneteket akartak látni? Most emlékezzünk egy kicsit vissza! Mondjátok el, hogy az eredeti Alien-ben hányszor láthattuk a gyikosságokat a saját szemünkkel? Nehéz egyre is emlékezni ugye? Mert a "születés" kivételével nem volt egy gyilkosság sem, amit a saját szemünkkel láttunk! Mindig elhurcolta az áldozatait és csak a holttesteket vagy azokat se láthattuk. A Covenant-ban kaptunk egy rakás gyilkosságot, amit egy Péntek 13 is megad nekem. Azonban nem kaptam egy karaktert sem, akikért izgultam volna. Két napja néztem meg a filmet, viszont az IMDB segítsége nélkül senkinek a nevét nem tudnám megmondani Michael Fassbender karakterei kivételével.

Rajta kívül, az erősen Ripley-re hajazó Katherine Waterston még úgy nagyjából rendben volt, de kiemelkedőnek ő sem nevezhető. A többiek meg kollektív kitesznek egy szép nagy nullát. 2 napja láttam a filmet, azonban a parancsnokon, Daniels-en és Tennessee-n, kívül senki másra nem emlékszem. Emlékeim szerint kb. 15 ember szolgált a fedélzeten, akikre a film elején azért jutott legalább 40 perc játékidő. Nem Marianna árok mélységű karaktereket igényelnék, de mondjuk egy Ford Fairlane-re hajazó beképzelt nagymenő, rébuszokban beszélő okoska, vagy bármi más elkülöníthető egy dimenziós jellem összejöhetett volna.

Lehet szidni a Prometheus-t a hülyeségei miatt (sőt itt nagyobb hülyeségek is voltak), azonban azt nem lehet elmondani, hogy nem foglalkozott a karaktereivel és a világával. Abban a filmben is minimum egy órát foglalkozott Scott azzal, hogy megismerjünk mindenkit, főleg Elizabeth Shaw-t és a férjét, és amikor David miatt meghalt a férfi, Shaw pedig terhes lett az maga horror volt, mert együt tudtunk érezni vele. Ezért nem tudom felfogni, hogy miért kellett a Covenant elejét kivágni a kész filmből és csak egy extra jelenetként feltűntetni!

Képtalálat a következőre: „alien covenant kills”

A fentiekben leírt szülésen kívül viszont egy deka ijesztgetés sincs. Trancsír van dögivel, fosatás viszont majdnem nuku. Erre amúgy a film vége a legjobb példa, amikor is szemtanúi lehetünk, hogyan kell zéró feszültséget generálni egy vérfagyasztó helyzetben. Egy hívatlan vendég tartózkodik a hajón, Anya érzékeli az idegen életformát, majd megindul a vadászat, amit a biztonságban ülő Walter tart szemmel a vezérlőből. Kamerákon látja, hogy a lény, hol van és merre halad éppen, így rögtön leadja a drótot a megmaradt 2 darab túlélőnek. Ezzel sikerült tökéletesen kiiktatni az első filmben zseniálisan működő bizonytalanságot.

Ezzel maximálisan egyetértek. A film eleje egy picikét döcögősen indult be, a közepe pedig, amikor a Prometheus szállal foglalkozott a film, a teremtés történettel, valamint David és Walter kapcsolatáról az nagyon érdekes volt. Azonban a befejezés tönkrevágta az egészet a beleeröltetett Xenomorph-ok miatt. Emlékeztek még, amikor egy darab Xenomorph elintézésére is egy teljes filmre (az első, és a harmadik rész) volt szükség? Itt viszont, ahol ezek az emberek először találkoztat életükben állítólag a világegyetem legtökéletesebb élőformájával, a Xenomorph-okal játszi könnyedséggel képesek 3-at elintézni alig 30 perc alatt! Hogyan történhetett meg ez? A horror elemet ebből a filmből teljesen ellehet felejteni!

Mindenféle komolyabb spoiler mentesen azért megemlítem, hogy a film lezárása – bár kiszámítható volt – hatásosra sikerült.

Számomra viszont pont azért, mert kiszámítható volt nem volt hatásos. Mivel nem mutatták, meg, hogy melyik android győzött kérdésem nem volt affelől, hogy David fogalmam sincsen, hogy-hogyan, de legyőzte a fejlettebb verzióját, holott először ez nem sikerült neki. A befejezés pedig olyan volt, mint minden "B" kategóriás horrornak sablon befejezése. Amit David mond Daniels-nek tisztára olyan volt, mint ha Freddy Krueger mondta volna az éppen aktuális főszereplőnek. Nagyon béna!

Képtalálat a következőre: „alien covenant david walter”

Azzal pedig egyetértek, hogy fogalmunk sincsen arról, hogy hogyan fog folytatódni a film, nem sok dolgot válaszolt meg és még több maradt megválaszolatlan. Pontosan úgy, mint a Fűrész szériánál! Annyira egy összeszedetlen katyvasz lett, aminek köszönhetően kénytelen voltam a Prometheus-t lepontozni 7 pontra. Ha a Galaxis őrzői-nél, a Birodalom visszavág-nál, a Terminátor-nál (stb...) pozitív hatással volt a második rész az előzményre, akkor itt negatív hatással volt rá, ami a lehető legrosszabb dolog, ami történhetett. Őszintén mondom az egy sokkal jobb döntés lett volna, ha a stúdió nem erőlteti a Xenomorph-okat a filmbe bele, hanem Ridley Scott megcsinálta volna a Prometheus folytatását, Neill Blomkamp pedig megcsinálta volna a saját Alien filmjét. Idén kaptunk volna egy Prometheus 2-t, jövőre pedig egy új, friss Alien filmet, amit még senki nem látott. Így nem csak a nézők, de a stúdió is jól járt volna, mert akkor egy szérián belül lett volna kettő sikeres filmje. De ezek már csak spekulációk maradnak.

Őszinte leszek, ha azt mondom, hogy ha választanom kellene az Alien Covenant vagy az első AVP film között meglepő módon az AVP-t választanám. Tudjátok miért? Mert az a film tudta, hogy miről szól! Nem érdekelte, hogy az idővonalnak nincsen köze az eredeti filmekhez, nem érdekelte, hogy érdektelenek a karakterei, mert azok tényleg csak az áldozatok szerepét töltötte be. Annak a filmnek az volt a célja, hogy a filmtörténelem két legismertebb és legnépszerűbb szörnyét egymásnak ugrassza! Nem markolt sokat, mégis sokkal többet nyújtott, mint a Covenant, amit sokat markolt, de a végére semmit nem ért el. Ez már nem kínos, hanem szomorú!

10/5 - 55%

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tomlion.blog.hu/api/trackback/id/tr2612818848

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mangekyo22 2017.09.11. 10:08:31

Ez a film egy vicc volt, negatív értelemben!

Először is úgy promózták, mint a film, ami választ ad a Prometheus film összes kérdésére, valamint rengeteg reklámban - főleg az korábbiakban - azt mutatták, hogy Shaw és David az Építészek bolygójára mennek válaszokat kutatni.... na, ezt lerendezték a filmben egy néhány perces flash back-el. Nesze semmit , fogd meg jól!

Kettőtök közül veled értek egyet a legjobban, látszott, hogy félúton a rendezők meggondolták magukat és sajnos adtak a főleg igénytelenebb rajongók véleményére.

Az AVP legalább egy saját, sokkal hihetőbb eredet történettel ált elő, ami legalább ötletes is volt: a Predatorok kreálták az Alien fajt az emberből, hogy vadászhassanak és az emberek istenekként tisztelték őket., de az Alien-ek elszabadultak, s végül "eltűntetek mindent". A Nostalgia Critic készített belőle egy rendhagyó videót, érdemes megnézni.

Ez a film meg..... nem csak az eredeti szériával, hanem a Prometheus-al is szembe megy! Jobban, mint az AVP, főleg az általad felsorolt dolgok miatt.

Az meg, hogy egy ígéretes karaktert, Shaw-t 1 percben elintéztek meg egy vicc volt a köbön!

Tomlion · http://tomlion.blog.hu/ 2017.09.11. 12:27:20

@Mangekyo22: Most néztem meg a Critic videóját és azon kívül hogy a szokott minőséget hozta meglepett hogy mennyire egyezett vele a véleményem. Egy agyatlan hülyeség az egész viszont tudja magáról hogy semmi értelme, míg a Covenant elhiszi magáról hogy szól még valamiről ami miatt szétesik az egész. :/

Ződ2000 · http://egzostive.com 2017.09.11. 14:13:01

Szerintem teljesen rendben volt a film. Vagyishogy persze, lehetett volna még sokkal jobb, de nem kérdés hogy a 3 és a 4 elé került, sőt a Prometheu elé (amit szintén a 3-4 elé soroltam). Az AVP-kel meg ne is bohóckodjunk itt jó? Ahol Raoul Bova a húzónév ott már eleve el lehet felejteni a filmélményt. A Prometheus a kor legjobb A listás szinészeivel operált. Én mind a két új filmet tátott szájjal figyeltem a moziban, amíg be nem ütöttek az első hülyeségek.

Persze nehéz vitatkozni a fenti kritika egyes elemeivel, de a maximum amivel vádolni lehet Scottot, az az, hogy nem javított azon amiért agyonsavazták (és most mennyire idevágó ez a szleng :) ), etzek azok a szituációk amelyek azért valószínűtlenek, mert az emberek irracionálisan reagálnak minden helyzetre, és ezzel a történet kilép a saját koherens rendszerükből. Meg amikor androidok furulyáznak bakker, erre nincs mentség, még a kiamardt jelentekből is kivágnám, nemhogy moziba tenni. Ez egy kiemelkedő film lenne de ilyen ökörségekkel forrázzák el az embert és ránagtják ki a filmélményből.

Nem hiszem el hogy ugyanaz rendezte mint a Galdiátort vagy a Marsiant.

Ha ezek a hülyeségek nem lennének, a film az év scifije lehetne.

weirdo 2017.09.13. 15:50:09

Férficsók volt a moziban, amikor a 2. katona meghalt, ott zokogott felette a szeretője.

Tomlion · http://tomlion.blog.hu/ 2017.09.13. 16:10:36

@weirdo: Őszintén megmondom ilyenre nem emlékszem, lehet, hogy az agyam ezt a részletet törtölte a memóriámból a rengeteg hülyeség miatt. De akkor is lehetett volna egyértelműbb, ha ezt bele kellett eröltetni, például a kritikában is említett kimaradt jelenetet belerakhatták volna a filmbe!

Vipera01 2017.09.13. 17:34:55

@weirdo: nem rémlik, hogy csókolóztak volna. Annyira nem adták a homokos vonalat, hogy csak simán azt hittem, hogy csak haverok.

@Tomlion: nemcsak homoszexuális, hanem rasszközi (hogyan fordítjuk magyarra az interracial-t? párok is voltak. Szóval Ridley Scott nemcsak a saját ostobaságát, hanem a PC-vonalat is fullba tolta.
Amúgy ha jól emlékszem, Tennessee felesége volt a szőke nő, aki belelőtt a gáztartályokba, és aki miatt felrobbant a leszállóegység.
De annyira jellegtelen volt a karakterük, hogyha nem mondják, hogy ők házasok, magunktól soha nem találtuk volna ki.
Nekem a legfájóbb az volt, hogy Shaw csak az extra jelenetben tűnt fel, a filmben már nem. Pedig úgy promózták, hogy "Noomi Rapace ismét szerepel a filmben, a Prometheusban megismert Shaw karakterét ismét alakítja" - nem, NEM alakította, nem őrizte meg a szerepét, csak a fényképe tűnt fel. Azt sem tudjuk meg, hogy mi történt vele. (Mármint oké hogy David ölte meg, de hogyan)

Ezzel a filmmel Ridley Scott nemcsak a saját, hanem Dan O'Bannon és H.R. Giger örökségét is szembeköpte.
A filmtörténelem egyik legfélelmetesebb szörnyetege, egy hidegvérű gyilkológép, rejtélyes múlttal. És akkor mi az eredetük?
Egy meghibásodott, istenkomplexusos android tenyésztette ki őket?
CinemaLion
süti beállítások módosítása